mandag, oktober 23, 2006

Naturskildringer - historik

I billedkunst har vi i tidligere forløb i arbejdet med digitale billeder arbejdet med emnet:

Nye perspektiver og fortolkninger af et selvvalgt område i naturen

På baggrund af egne skitser og fotos har vi skabt nye naturskildringer, hvor der optræder nye udtryk/stemninger/landskaber. Vi har eksperimenteret med:
- farvens virkemidler for at skabe kontrast, dybde og stemninger i billederne
- streg, flade, form, tekstur, komposition, rum, rytme, spænding og bevægelse i motiverne
og
- computerens billedskabende muligheder i billedbehandlingsprogrammerne.

De produkter eller udvalgte billeder som forløbet resulterede i er blevet vist internt i en PowerPoint præsentation på mindst 6 dias. Jeg har fået lov at vise nogle af billederne og udpluk fra de studerendnes beskrivelser af deres tanker om arbejdet:

Bente Hviid Del-Pin
skov-lille2
"Mine tanker har været mange omkring dette forløb, da jeg har arb. omkring træer i billedexperimenterende praxis og også har kørt et undervisningsforløb i samme, var det jo yderst nærliggende at fortsætte med dette.
Det er vidst ikke en overdrivelse at jeg nærmest har fået træer på hjernen. Et af de områder jeg har forsømt har været Tolkien, er utrolig fascineret af hans univers. Kunne det lade sig gøre ville jeg give meget for at begive mig en tur ind i Lothlóriensgyldne skov nær kilden Nimrodel. Se Orkerne, Enterne og de andre fabelvæsner svæve rundt imellem hverandre. Se årstidernes skiften, opleve farverne, duftene, sanse mangfoldigheden og formerne.
Var en tur i skoven og tog en masse fotos af Sønderskovens ældste træ. En pragtfuld eg. Denne blev sat ind i adobe, Orker, Enter blev tilsat. Træet ændrede karakter ved hjælp af farver oa.
Istedet for et diasshow og for at få en kontinuerlighed i billedet, som at svæve gennem skoven har jeg valgt at bruge jpg format. Man kan stoppe undervejs, man kan hilse på Orker og Enter. Føle årstidernes skiften, se farverne, mærke kulde, sol osv. Håber meget min forklaring er fyldest gørende nok, det er meget svært at omsætte følelser i ord."

Majbritt Oksen
pindsvinet3
"Efter et forløb med hav, synes jeg det kunne være spændende at arbejde med noget andet, valget faldt derfor på et lille område i vores have med en gammel blodahorn, hvor der i bladdyngen under indimellem gemmer sig et pindsvin...
Jeg har taget billeder af træet, bark, grene, rod i forskellige vinkler og den lille plet omkring, jeg tog billeder på forskellige tidspunkter af døgnet og på dage med forskelligt vejr. Jeg lavede skitser, akvareller, klippede et billede med efterårsløv ud af et blad, da der p.t. ikke er blade på træet. Så har jeg taget et par billeder + skitser af egne pindsvin + lånt nogle fra plejeforeningen...
Jeg har arbejdet med flere lag ved hvert billede, hvor jeg har brugt forskellige værktøjer og funktioner, nogle af billederne fremstår mere som et helt billede, og et par er mere collageagtigt bygget op, pindsvinet er på flere billeder forstørret i forhold til baggrund, da det er den, der skal være i fokus..."

Randi Heide Møller
lifetomygarden2
"Efter mange års "lejlighedsliv" har mig og min familie fået hus! Derfor er mit valg af naturen vores og ikke mindst min have. Jeg har taget utrolig mange billeder under forløbet; det har været nærbilleder så vel som billeder på afstand, billeder i sol, morgen & aften. Jeg havde en ide og at kombinere billederne med detaljer i helheden, men dette var ikke så let da jeg nåede til computeren.
Efter mange forsøg mistede jeg tråden – hvad ville jeg fortælle med showet? Jeg var ked af farverne, årstiden er ikke den mest farverige – og her faldt valget på at min have skulle tilføres liv og farve...
Jeg kan godt lide at have en historie med mit forløb – og tænkte først på at et lyn skulle slå ned og farverne sprede sig og give liv til fantasien – men hvor får jeg lige et lyn fra?
Langsomt nærmede jeg mig det endelige udgangspunkt – et maleri blir´ til.
Jeg valgt nogle få billeder ud som kunne passe efter hinanden i forhold til deres position i haven. Herefter startede jeg med sort/hvid og arbejde mig langsomt frem et billede af gangen. Jeg arbejde i Photo shop og arbejde udelukkende i lag som jeg ændre opasitet og farve/struktur på..."
Tænk hvis
Som det fremgår af citaterne fra Bente, Maibritt og Randi´s afleveringer har de taget mange fotos undervejs i deres arbejdsproces, og det er et gennemgående træk for de fleste af de studerende, der har arbejdet med i forløbet. De fleste har også været igennem mange overvejelser om brugen af og bearbedjningen af deres billeder, og giver mange gode begrundelser for fra- og tilvalg af arbejdsformer og -metoder.
Det er meget spændende at læse om reflektionerne efterfølgende, men tænk hvis vi havde haft muligheden for kikke med over skulderen i selve arbejdsprocessen. Det kunne have været inspirerende for os andre og måske også have givet nogle ideer, hvis man var gået lidt død i forløbet. Efterfølgende kunne materialet fungere som en logbog for eget arbejdet, en logbog man kunne vende tilbage til, når man i arbejdet som folkeskolelærer skal planlægge undervisningsforløb i billedkunst.
Webloggen er en god mulighed for løbende at opbygge sine egne noter med eksempler osv. om de arbejdsprocesser, der fører frem til et eller flere produkter. Billederne kan lægges ind i flickr og hentes ind i bloggen efter behov - sådan har jeg lagt Bente, Maibritt og Randi´s billeder ind.

Ingen kommentarer: