søndag, februar 15, 2009

Google Earth - besøg museer

Via Google Earth kan man gå på opdagelse overalt i verden både til lands og til vands. Men nu er det også muligt at gå på opdagelse i kunstens verden. Prado har som det første kunstmuseum indgået et samarbejde med søgemaskinen Googel Earth.

Ifølge Politikken (uge 7 - 2009) kan man for eksempel se det berømte kunstværk "Kardinalen" af den italienske renæsssancemaler Raphael. Værket er er et oliemaleri af en romersk kardinal, ca. 500 år gammelt og ca. 80 cm højt. Via Google Earth er det muligt at gå helt tæt på maleriet og se detaljer, som det ikke vil være muligt at se ved et besøg på museet.

Hvordan? Et godt spørgsmål - jeg kom ikke helt ind til maleriet! Men museet og billeder af museet og dets omgivelser, fandt jeg da :-)

1. Gå til siden Google Earth
2. Download Google Earth

I Google Earth har man en række søgemuligheder.

3. I det første felt "Flyv til" skriver man Museio del Prada og klikker derefter på forstørrelsesglasset (programmet søger nu på den valgte destination)
4. Vælg linket Pradomuseet, Paseo del Prado

Tips - du kan evt. føje stedet til "mine steder" - så har du det også næste gang, du arbejder med programmet. For at gøre det, skal du vælge "stedsmakøreren" i rækken af ikoner over satelitfotoet af Madrid.

5. Zoom ind på fotoet og klik på et af de blå felter. Et foto af bygningen, skulpturen etc. popper op i et nyt vindue.

Jeg går ud fra, at man skal vide, hvor det omtalte maleri hænger på museet for at finde det. Indtil videre er det kun lykkes mig at finde fotos af de mange skulpurer, som er placeret foran museet. Men måske skal notitsen i avisen slet ikke tolkes på den måde? Måske er tanken, at man skal finde museet og dermed linket til deres hjemmeside?

Nyt forsøg:
1. I Google Earth´s søgefelt skriver jeg "Pradomuseet, Raphael"
2. Første hit får jeg Museo Nacional Del Prado - et klik på linket giver et billede af museet og et link til deres hjemmeside.
3. På museets hjemmeside er der fra velkomstsiden adgang til 15 masterpieces - og jubii.. herunder det berømte malerie af kardinalen.
4. Et klik på værket giver adgang til en side med det enkelte værk og muligheden for at zoome ind på detaljer.

Ingen kommentarer: