tirsdag, november 14, 2006

Fortællinger

H. C. Andersen sagde engang: "At rejse er at leve" og jeg kan kun være enig. Når jeg vender hjem fra en rejse, har jeg altid et væld af digitale fotos med. Nogle gange har billederne et gennemgående tema, f.eks. bygninger, havet eller mennesker i forskellige arbejdssituationer, men det sker også, at jeg bare har kipset løs.

Tilbage i 2002 var jeg på en tur til Berlin med et historiehold fra seminariet og med Jørn Buch som guide. Det var ikke så lang tid efter murens fald og vi var meget interesseret i forskellen mellem øst og vest, og de historiske vinde der har fejet gennem Berlin.


Et af de store sovjetiske mindesmærker fra Treptower Park
"vældtet" digitalt af mig.

Tidspunktet var februar månede, vejret var trist og gråt og stod i en stærk kontrast til den byggeaktivitet som bl.a. foregik omkring rigsdagsbygningen. Allerede i 2002 fornemmede man, at byen stillede mod at blive den metropol den engang havde været.

Efter turen samlede jeg nogle af billederne i et lille takkekort, som samtidigt rummede en fortælling om noget af det, vi oplevede på turen til Berlin. Kortet er sammensat af en række manipulerede billeder, som hver især bærer deres egen fortælling. Oprindeligt var kortet i farver, men jeg valgte til slut at vise billedet i gråtoner - ikke fordi rejsen til Berlin var trist, men fordi modsætningerne i byen (øst/vest) på det tidspunkt virkede så voldsomme.

- Kortet er bygget op omkring et billede af muren, et trist billede taget på en trist gade.
- Billedet ”Treptow”, foto af et af de store sovjetiske mindesmærker fra Treptower Park, er indsat bag muren, for at understrege den bombastiske sovjetiske stemning som hele den østlige bydel bar præg af.
- Billedet ”Øst-vest zone”, understreger det mærkelige faktum, at der har været en øst-vest blok, hvor det at passere en bro kunne gøre en enorm forskel i livsopfattelser og -muligheder.
- Vores guide er klippet ud fra et andet billede og keramikfiguren af Marlene er indsat i billedet, så det virker som om det er keramikfiguren, der holder vores guide som en marionet. Det er gjort, fordi han er vild med Marlene og hendes kunst.
- De som var med på turen er indsat, billedet strammer fra en lille forfriskning efter et besøg på det jødiske museum.
- Jeg selv er indsat i profil i kortets øverste venstre hjørne.


kort_joern

Klik på kortet og gå til flickr, hvor du kan se de enkelte billeder som indgår i kortet.

Inspiration : http://www.poemsthatgo.com/gallery/index.htm
Galleriet indeholder eksempler på billedfortællinger, se for f.eks. Sotto Voice, Anywhere

Ingen kommentarer: