I et forløb med portrætter tegnede Ditte først en skitse over hendes ide til et personligt portræt. Skitsen hjalp Ditte til at arbejde målrettet med både indsamlingen af digitale billeder og i selve arbejdet med bearbejdningen af billederne til collagen. Det klare billede af Dittes ide, gjorde det også lettere for mig at vejlede om mulighederne i vores billedbehandlingsprogram. Et andet plus var de gode snakke, der blev mellem de studerenderne om selve ideen og hvordan collagens ide kunne virkeliggøres i det digitale medie.
Ditte nåede ikke at blive helt færdig med sin billedecollage. Men ved hendes præsentation af arbejdet, fik vi et meget klart indblik i Dittes tanker om den færdige collagen gennem ide-skitsen. Det var ikke svært at forestille sig de manglende elementer og få en fælles snak om, hvad og hvordan de manglende dele kunne indgå i collagen.
For mig understregede det betydningen af forarbejdet - valg af emne og tema, brainstorm, ide-skitse evt. med noter til bearbejdning af materiale og indsamling af materiale - før selv arbejdet med de digitale billeder. En arbejdsproces som jeg valgte at uddybe i mine krav til de studerende i forløbet med fortællinger.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar