mandag, januar 08, 2007

Videofiler, konvertering af

Jeg har lånt et lille og meget brugervenligt videokamera SANYO (VPC-C4), desværre optages videoen som mpeg4. Det er et filformat som Microsoft Moviemaker ikke kan læse, når jeg skal redigere filerne i dette filmredigeringsprogram. De mulige videoformater er her: .asf, .avi, .m1v, .mp2, .mp2v, .mpe, .mpeg, .mpg, .mpv2, .wm, and .wmv

Jeg skal bruge et program, som kan konvertere filerne. Heldigvis fandt min kollega Helen en side for et par år siden - Xilisoft
Her kan man ifølge Helen få lov at konvertere 5. min. af videofilen. Det var enkelt at benytte Xilisoft Video Converter - som mit forsøg viser:



Der er andre shareware programmer, dvs. at der er tale om en gratis prøveversion i et begrænset tidsrum. F.eks. ConvertMovie Programmet suportere alle populærer videoformater:
Input formater: AVI, MPEG, MPEG4, 3GPP, 3GPP2, MOV, IFO, VOB, DAT, WMV, ASF.
Output formater: AVI, MPEG (DVD, VCD, SVCD), MPEG4, 3GPP, 3GPP2, WMV, RM, MP3, WAV, WMA
Ulempen er, at gratisversionen kun konverter 30% af en fil, programmet koster omkring 60 dollars.

SpicyTools Video Converter er også shareware, man får en komplet version, men også her konverteres max. 30% af filen. Programmet minder meget om ConvertMovie og er knap så dyrt, p.t. ligger prisen på ca. 30 dollars.

3 kommentarer:

Hanne sagde ...

På Xilisoft´s webside har jeg ved annoncen for Xilisoft Ripper Pack Platinum valgt Video Converter. Download og installation af dette program giver to genveje på skrivebordet:
1) Xilixoft Video Converter Wizard
2) Xilixoft Video Converter
Jeg har brugt ...Wizard i mit eksempel.

Hanne sagde ...

Først konverterede jeg til en avi-fil, men nej den vil Microsoft Moviemaker heller ikke spise, den forlanger et bestemt codex (som jeg ikke kan få lov at downloade, Microsoft og deres forsøg på monopol - jeg bliver arrig ;-((

Jeg konverterede endnu engang, denne gang til et mpeg format - står i listen over formater som MPEG-1 Movie (*.mpg)
Dette format kan man importere i Microsoft Moviemaker.

Hanne sagde ...

Nu virker det som om, man skal ikke længere kan "låne" programmet xilisoft i et begrænset tidsrum. Men via PC World og en søgning på mpeg4 + konverter har jeg fundet en liste over alternativer. Først på listen står Any Video Converter, som ifølge PC World kan konvertere næsten alle typer af videofiler til mpeg4, spørgsmålet er så om programmet også kan konvertere den anden vej - dvs. mpeg4 til f.eks. mpeg, således at man kan redigere i Microfsoft Moviemaker.