mandag, juni 03, 2013

Rijksmuseum kan og vil selv

Det hollandske Rijksmuseum er ikke en del af Google Art project.

MEN de giver alle private mulighed for p.t. at downloade 125.000 værker og Rijksmuseet åbner op for en stærk grad af brugerinteraktion med museets værker. De opfordrer brugerne til at anvende værkerne til plakater, T-shits, postkort m.v.

Mastermachter
Deres Mastermachter er en sjov måde måde at lave sin egen værks-samling. Fra forsiden går man til Create your own masterpice / Rijks studio. Her guides man gennem 5 steps (spørgsmål):

Spørgsmål 1: Holidays! What will it be? Mit svar: On-beach
Spørgsmål 2: Love or lust? Mit svar: Let´s get naked
Spørgsmål 3: Magical magenta or basic beige? Mit svar: Orange
Spørgsmål 4: Lost my heart to... Mit svar: Amsterdam
Spørgsmål 5: In another life I was a... Mit svar: Clown

og får en lille samling af værker, som man kan dele via sin Facebook konto.. Her er deres bud på til mig :-)

Flere muligheder i Rijks Studio
Rijks Studio giver mange muligheder for bruger-interaktion med museets værker og man introduceres til disse via en lille video. Hele siden er fyldt med diverse værktøjer.  Man kan:
- lave en værks-samling
- kreere produkter
- dele ens arbejde med andre
Der er også fine eksempler på, hvordan man kan gemme sit arbejde i sit eget Rijks-studio eller lave sit værk udfra et kunstværk.

Det er lidt af et eldorado for en billedkunstlærer. Det virker meget enkelt at bruge, om ungerne i skolen også synes det, må komme an på en prøve.


Ingen kommentarer: