mandag, oktober 30, 2006

Naturskildringer - nyt forløb

Flere forskellige billedkunsthold har prøvet kræfter med forløbet naturskildringer, og har afleveret nogle spændende produkter (se eksemplerne fra Bente m.fl.). Afleveringerne er som regel ledsaget af meget fyldestgørende noter om billedfremstillingen. Slutproduktet er interessant, men viser udelukkende resultatet af en læreproces og ikke de overvejelser, reflektioner m.v. som den enkelte har gennemløbet i arbejdet med produktet.

Processen i arbejdet er vigtig
For at fremme muligheden for at synliggøre arbejdsprocesen i billedarbejdet har jeg forsøgt flere forskellige modeller, blandt andet har jeg bedt de studerende om undervejs at beskrive eller reflektere over aktiviterne i deres arbejdsproces (jf. fremlæggelse på sdu). Ofte bærer sådanne beskrivelser mere præg af en aflevering / orientering til mig, end af reflektioner over egne arbejdsprocesser.
Desuden kommenteres indlæggene meget sjældent af andre studerende, dvs. at dialogen om aktiviteterne næsten udelukkende udspænder sig mellem den studerende og mig som underviser, og måske af den grund ikke indbyder til uddybende spørgsmål eller kommentarer fra medstuderende. Hvem tør stille eller sætte spørgsmål ved lærerens mening? Vi er trods alt børn af en mere autoritativ skole :-)

Et fællesskab om praksis
Jeg mener ikke, at den form for dialog som jeg har beskrevet ovenfor fremmer et praksisfællesskab. Formen ligger også langt fra det undervisningsrum vi arbejder i, når vi mødes ansigt til ansigt. Her snakker vi løbende om billedeindsamlingen, ideer til billedbehandlingen og de tekniske udfordringer vi møder undervejs i arbejdet.

For at muliggøre:
- en større synlighed omkring billedfremstillingen,
- at vi på tværs af holdene kan inspirere og dele materiale og ideer,
- en fælles on-line udstilling (mere herom senere),
- muligheden for at opbygge et netværk, der kan benyttes i det kommende arbejde som folkeskolelærer,
har jeg valgt, at vi på to hold på netuddannelsen arbejder med en logbog (Blogger) og et fotodelingssted (flickr).

Blogger
Blogger opretter I jeres egen weblog, hvor I løbende kan lægge jeres noter, tanker om ideer til produkter m.v.. Jeres medstuderende kan kommentere de skrevne indlæg eller citere bloggen i deres egen blog.
Når forløbet skal afsluttes og produktet udstilles / afleveres ledsaget af en redegørelse (jf. Naturskildringer - opgave på Blackboard) vil redegørelsen kunne udfærdiges vha. henvisninger til bloggen eller den kan samles / redigeres udfra noterne i bloggen.

Flickr (photo sharing)Flickr opretter I jeres egen konto. Her kan I løbende lægge jeres foto op i en arbejdsgang (vha uploading tools), gruppere dem vha. mærkater (tags) og evt. samle nogle af dem i grupper (set).
Udvalgte billeder kan også sendes til jeres blog (jf. arbejdspapir i Blackboard). I kan også tilknytte jeres medstuederende som venner (friends / family ) eller lege med nogle af de mange andre muligheder for at eksperimentere med jeres billeder (noget vi vil se nærmere på senere i forløbet).

En nyhedslæserFor at I ikke dagligt skal rundt og kikke på en række blogs for at se, om jeres medstuderende har skrevet nyt i deres blog, er I blevet præsenteret for en nyhedslæser Bloglines. Når I har lagt jeres medstuderendes URL eller site feed ind i jeres nyhedslæser (bloglines) kan I løbende følge med i deres indlæg fra et centralt sted, i stedet for at lede efter evt. nye indlæg.

Ingen kommentarer: