onsdag, december 13, 2006

Flickr og deling af fotos

Peter én af vores nærstuderende har knoklet den sidste måned. Han har lagt mere end 1480 billeder op i flickr og grupperet dem i set, sådan at de også er meget lette at finde rundt i.
Peter har også lagt Creative Commons på mange af billederne, så de kan bruges af både medstuderende og andre.

Jeg har alledere fortalt de bk-studerende, jeg har arbejdet sammen med, om stedet og flere af dem er også tilknyttet som kontakter. Peter har skrevet til sit eget hold i Blackboard og opfordret dem til at være med. Der har ikke været den store respons, men omverden har fået øje på Peter´s smukke fotos og forleden lå der en meget sød mail i flickr om hun, med brugernavnet Mariamay, måtte tilknytte CVU Sønderjylland Billedkunst som en kontakt, fordi hun var vild med billederne. Ikke nok med den venlige forespørgelse, hun fortalte også, at hun selv var billedkunstlærer, at hun arbejdede med og intereserede sig meget for arkitektur, derfor var især Peters billeder af arkitektur så interessante.

Nu kunne Mariamay alis Maria Smith jo af gode gode grunde ikke se, at stedet var et samlingssted for bk-studerende på CVU Sønderjylland, men jeg skrev til hende, at Peter var mester for billederne, at jeg ville gøre ham opmærksom på hendes mail og interesse.
Peter blev bare så glad, det tror jeg ikke er for kraftigt udtrykt, vel Peter. Nu betød det ikke så meget, at de medstuderende tilsyneladende endnu sov tornerosesøvn - verden havde fået øje på og var begjerstret for hans flotte fotos. Også jeg er glad, for det understreger, at det er muligt at dele både på tværs af lande- og sproggrænser. Vi taler tit om, at én af opgaverne for skolen er at åbne verden for eleven og åbne eleven for verden (vist lidt frit citeret og i skrivende stund mindes jeg heller ikke, hvem det er der har sagt det). Oplevelsen i flickr er ikke bare teori men praksis, nu venter vi så lige på, at de andre bk-studerende vil dele deres verden med verden :-)) Det glæder jeg mig meget til at se i praksis, når vores naturskildingsprojekt tager fart.

1 kommentar:

Hanne sagde ...

hmm... det er Klafki, der taler om at åbne verden for eleverne samt at åbne eleven for verden gennem oplevelser og erfaring.
Det eksemplariske åbner verden for eleven (subjektiv oplevelse af relevans) for det elementære indhold (kategorier og begreber), så eleven forstår fundamentale sammenhænge (personliggørelse af indholdet)!